<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 نوروز باستان :

 

چند روز پیش مطالب جالبی در مورد تاريخچه نوروز باستان خوندم  فکر کردم بد نیست شما هم نگاهی روی اون بندازید . امیدوارم شما هم خوشتون بیاد:

"نوروز، جشن ايرانيان از روزگاران كهن پر شكوه ترين جشن بهاری در جهان بوده است. نوروز بهارانه ای است كه روايت های تاريخ درباره پيدايش آن بسيار گوناگون است  نوروز جشن شروع  فروردين يا  « فرودگان »  است كه ياد آور  اجداد و نياكان ما بود و چنان می پنداشتند كه در پنج شب  ، ارواح پاك مردگان ، برای ديدار وضع  زندگی و  احوال  بازماندگان  به  زمين فرود  می آيند و در خانه و آشيانه خويش  سرگرم تماشا وسركشی  می شوند . اگرخانه روشن و پاكيزه و  ساكنان آن  راحت وشاد باشند ، ارواح مسرور و سر افراز برمی گردند. اما درغير اينصورت ، آنان غمگين وناراحت به منزلگاه خويش باز می گردند وتا سال آينده به انتظار می نشينند .(پس  سنت خانه تکانی که این روزها خیلی ها با اون درگیر هستند هم از اینجا نشات گرفته.)

 درباره  پيدايش  نوروز در روايتی ديگر  چنين آمده است كه نيشكر را جمشيد در اين روز يافت و مردم از كشف خاصيت  آن متحير شدند  . پس  جمشيد  دستور داد تا از  ( شهد آن ) شكر ساختند و به مردم هديه دادند . از اين رو ، آن را نوروز ناميدند .

 همچنين روايت شده كه اهريمن ، بلای خشكسالی و قحطی را بر زمين فرو نشانيد . اما جمشيد به جنگ با اهريمن پرداخت و عاقبت او را شكست داد . آنگاه خشكسالی،  قحطی ونكبت را بر روی زمين از ريشه بخشكانيد و به زمين بازگشت با بازگشت وي درختان و هر نهال و چوب خشكی سبز شدند . پس مرد م اين روز را « نوروز » خواندند و هر كس به يمن و مباركی در تشتی جو كاشت و اين رسم سبزه  نشانيدن در ايام نوروز از آن زمان به امروز باقی مانده است . در خيام نامه آمده است :

چون از اميری جمشيد 421 سال گذشت ، جهان  از او يكسره  راست  همی آمد .ايران و ايرانيان هم مطيع و مريد او شدند تا بفرمود گرمابه های بسيار ساختند و سيم  و زر  از معادن بر آوردند  و ديبای  ابريشمی  بافتند كه آن  روز ،  روز  اول « حمل » بود . پس جشنی  بر پا ساخته و  نوروزش  نام  نهاد   تا  هر  سال  چو فروردين  آيد ، آن روز را جشن گيرند .

 در ميان اقوام آريايی كه وارد ايران شدند ، جشن سال نو در اصل به دو شكل زير بوده است :

 آرياييها در روزگاران باستانی دارای دو فصل گرما و سرما بودند . فصل سرما شامل دو ماه و فصل گرما شامل ده ماه می شد .  ولی پس از مدتی ،  تابستان دارای هفت ماه و زمستان دارای پنج ماه شد . در هر يك از اين دو فصل جشنی برگزار می كردند كه هر دو اين جشنها را آغاز سال نو تلقی می كردند . در جشن  اول كه به هنگام  آغاز فصل گرما  يعنی به هنگامی كه گله ها را  از آغل به چمنهای سبز و خرم می كشانيدند و از ديدن چهره گرمابخش خورشيد شاد می شدند. جشن دوم با شروع سرما آغاز می شد . در اين ايام گله را به آغل باز می گرداندند و با توشه های اندوخته از آنها نگهداری می كردند . بر اساس شواهد و قرا ئن ، جشن نوروز حتی به هنگام تدوين بخش كهن اوستا نيز در آغاز بهار بر پا می شده و شايد به نحوی كه اكنون بر ما معلوم نيست آن را در برج مزبور ثابت نگاه می داشتند .


عيد نوروز شش روز متوالی دوام  داشت و در اين روزها ،  سلاطين بار عام می دادند و نجبای  بزرگ و  اعضای خاندان  خود را به  ترتيب  می پذيرفتند و به حاضران  عيدی می دادند . در روز اول سال مردم زود از خواب برمی خواستند ،  به كنار نهرها و قناتها و خود را می شستند و به يكديگر آب می پاشيدند و شيرينی تعارف می كردند . صبح قبل از آنكه كلامی  گويند ، شكر يا عسل می خورند و برای حفظ بدن از نا خوشی ها و بدبختی ها روغن به تن می ماليدند.

اما  نوروز ،  پس از مرگ جمشيد  نيز به حيات خود  ادامه  داد .  در معنا  ، نوروز ، از   هجمه ها و حمله های يونانيان ، اعراب ، تركها ومغول ها جان به در برد . و نوروز ثابت كرد كه مهم ترين  جشن  فرهنگی  ميليون ها  ايرانی است كه در درون ايران  زندگی می كنند."

فلسفه هفت سين:

هفت سين ، هفت واژه كه با حروف  « سين » شروع می شوند نيز از سنت های جالب نوروز است . امروزه ، هفت سين مشخصاً معانی استعاره ای خاص خود را دارد : سمنو ، جوانه های گندم كه طی مراسم خاصی پخته می شود . سيب ، سنجد ، سير . زرتشتيان ،  اوستا  ، كتاب  مقدس  آسمانی  خود را در رأس  سفره  هفت سين  قرار  می دهند . تخم مرغ های رنگين ، گلاب ، سكه ، طلا ، ماهی قرمز در آب ، آينه ، شمع و هر يك از اين موارد سمبل و نماد تولد ديگر باره بهاران است . در اساطير  ايرانی در ارتباط با نوروز ،  جوانه ی گندم  و عناب ،  نشانه و سمبل   زايش ديگر باره بهاران است و سبزی ، سكه ، و سركه سمبل و نماد افكار نيك ، كردار نيك ، خدا پرستی ، نيك بختی ، جاودانگی و داد و دهش است كه به باور زرتشتيان ، زرتشت پيامبر، آنها را از جمله صفات اهورا مزدا دانسته است ."

 

 

/ 3 نظر / 6 بازدید
امیر فروتن

زهره جان درود بر شما.از اينکه اولين کسی هستم که از شما برای اين متن زيبا سپاسگزاری ميکنم خوشحالم.نوروز و رسوم ايرانی به نيک بينی شما پاينده مانده و هر آينه از نفس پاک شما نيرومند تر و پاينده تر می شود.ايکاش دمی فراهم ميشد تا در کنار شما و ديگر دوستان ايران نژاد و به کيش گرد هم می آمديم و نوروز را شايسته تر پاس ميداشتيم.اينک تنها به آرزوی شادی و شيرين کامی برای شما بسنده ميکنم.پيروز باشيد.

olaagh

salam. norooz pirooz. man ham be roozam. bye

hesam

خود را به آب می اندازم بلكه از اين سيل خروشان ِ پر شتاب كه به مرداب ِ فراموشي مي ريزد چيزي برباييم ...