زندگی رسم خوشایندی ست


باز هم ترجمه...

موفقیت در ایجاد روابط کاری

 

برقراری ارتباط موفق با افراد سبب افزایش فرصتهای شغلی ، بالا رفتن میزان  اعتماد به نفس و پرورش روابط بین فردی  و غلبه بر استرس میشود.

زمانی که با دیگران ارتباط خوبی برقرار میکنیم ، کاملا متوجه اثرات مثبت آن میشویم ، کار و زندگی برایمان رضایت بخش میشود ، حس میکنیم که بر رفتارهایمان کاملا تسلط داریم  ودر جامعه فردی ارزشمند ، مورد اطمینان و محترم هستیم.

در عوض وقتی این ارتباطات قطع شود ، پیشرفت شغلی نیز متوقف میشود و راههای کسب فرصتهای شغلی کاهش می یابد.

 

آیا در برقراری ارتباط موفق هستید ؟

به موارد ذیل پاسخ بلی یا خیر دهید.

 

      ۱. با دقت و توجه کافی به گفته های  همکارانتان گوش می دهید.

      ۲.هنگام  برقراری ارتباط ،  با شخص مخاطب  همدلی میکنید.

       ۳.از اینکه افراد  با  زمینه های فرهنگی یا روشهای یادگیری متفاوت به موقعیت های پیش رو واکنش های

 مختلفی نشان میدهند ، آگاهی دارید.

۴.اگر دیگران بخواهند از حقوقتان سوئ استفاده کنند ، میتوانید به درخواستهایشان پاسخ منفی دهید.

۵.به نظرات دیگران احترام میگذارید حتی اگرعکس نظر شما باشد .

۶.در مقابل حس همکاری و کمک دیگران قدرشناس هستید.  

۷.آنچه از دیگران طی گفتگو میشنوید، خلاصه برداری میکنید.

 

دو پاسخ منفی و بیشتر ،  نشان میدهد که  باید مهارتهای ارتباطاتی خود را افزایش دهید.

 

چند نکته :

 

۱.به دیگران احترام بگذارید و برای نظراتشان ارزش قائل شوید. احترام از عوامل اصلی تقویت روابط  است و باعث ایجاد جامعه ای شایسته میشود. رفتارهای محترمانه نیازمند وجود اعتماد ، تساوی ، یکدلی و برقراری انواع  روابط  میباشد.

۲.برای خوب گوش دادن به حرفهای دیگران تمرین کنید. با توجه گوش دادن، فرایندی پویا و کنش زا است و نیازمند شرکت با انرژی در بحث ، گشاده رویی وداشتن قدرت پذیرش است. گاهی برای خوب شنیدن حرفهای دیگران باید مشتاقانه در گفتگو شرکت کرد و گاهی نیز باید سکوت اختیار کرد.

برای این منظور مهارتهای ذیل را تمرین کنید :

 

شفاف سازی. وقتی موضوعی برایتان واضح نیست ، در مورد آن سوالاتی بپرسید. پرسش این امکان را به شما میدهدد که ر زمینه مورد بحث اطلاعات بیشتری  کسب کنیدو نشان میدهد که شما مشتاق به ادامه بحث هستید و به مسئله اهمیت میدهید. سوالاتی مانند : " لطفا در مورد این موضوع بیشتر توضیح بدهید ."  یا" ممکن است در این مورد مثالی بیاورید ؟". بعضی افراد از پرسیدن سوال ناراحت میشوند بنابراین مودب و محترمانه برخورد کنید. در مورد پرسیدن سوالاتی که با کلمه " چرا "  شروع میشوند ، دقت کنید برای مثال.به جای اینکه بپرسید :"چرا میخواهی واحد درسی شبانه برداری ؟" بهتر است اینگونه سوال کنید : "آیا میخواهی چیز خاصی یاد بگیری ؟"

 

رضایت خود را در گفتار خود منعکس کنید . برای برطرف کردن سوئ تفاهمات و نشان دادن  رضایت خود از گفتگو، آنچه از گفته های شخص مقابل میشنوید به طور خلاصه بیان کنید.

 

احساسات خود را در گفتار خود منعکس کنید. بگذارید دیگران بفهمند که با حس رضایت و خرسندی تمام به حرفشان گوش میدهید.

 به دقت به دیگران گوش فرا دهید.  قبل از اینکه گوینده حس شما را درمورد گفته هایش بپرسد ، با او همدلی کنید. برای  مثال بگویید :" اگر من هم جای تو بودم، چنین حسی داشتم."

 

بیاموزید که از حقوق خود دفاع کنید. حقوق خود را با رفتاری دوستانه به دست آورید. احساسات خود را بیان کنید ، افکار و احساسات خود رابا دیگران به اشتراک گذارید و نیازها و تمایلات خود را واضح و شفاف بیان کنید.

 

به زبان اشاره خود دقت کنید. وقتی با دیگران صحبت میکنید ، تماس چشمی برقرار نمایید. اینکار باعث انتقال صداقت و اطمینان از سوی شما میشود. شمرده و با صدایی موجدار صحبت کنید.

 

از حرکات اضافی ، گاز گرفتن لب و بیقراری در هنگام صحبت کردن بپرهیزید.عضلات  دستان و پاهای خود را شل کنید و صاف بایستید. 

 

بر واقعیتها تمرکز کنید. از به کار بردن کلماتی مانند "همیشه "و " هرگز" خودداری کنید زیرا این کلمات به ندرت بازگو کننده واقعیت و معمولا نمایان کننده واکنش های دفاعی فرد هستند.

 

به جای گله وشکایت ، درخواست  خود را به طورخاص بیان کنید .برای مثال اگر میخواهید که یخچال شرکت تمیز شود ، بگویید : " برای تمیز کردن یخچال چه اقدامی باید انجام داد ؟"  این نوع کلام در مقایسه با گفتن این جمله : " به این یخچال کثیف نگاه کن، یک سال است  که تمیز نشده ." باعث ایجاد اقدامات موثرتری خواهد بود.

 

برای زندگی خصوصی و کاری افراد حد و حدود  قائل شوید . وبا کلام خود وارد حریم خصوصی افراد نشوید.

 

تفاوتهای فردی را تشخیص دهید .جنسیت ،زمینه های فرهنگی ، محل تولد ، شغل،نوع آموزشهای کسب شده افراد و انواع شخصیتها عواملی هستند که باعث تنوع  سبکهای ارتباطاتی میشوند.تشخیص و احترام قائل شدن نسبت به این تفاوتها میتواند سوئ تفاهمات ، نا راحتیها و رنجشها را بکاهد.

برای مثال افراد  برونگرا ممکن است که تمام مکالمات را به خود اختصاص دهند ، در مباحث پیشقدم شوند و بدون اندیشیدن بر گفته های خود آنرا  به زبان بیاورند.برعکس انسانهای درونگرامحتاطتر هستند و قبل از صحبت کردن یا اقدام به هر کاری  فکر میکنند .افراد درونگرا ممکن است اشخاص  برونگرا را  بی ادب و گستاخ  تصور کنندواز طرفی  ممکن است افراد برونگرا، اشخاص درونگرا را گوشه گیر و بی انگیزه بدانند .

هر دو میتوانند ازمزیت  دانستن برداشتهای دیگران نسبت به رفتارهای خود بهره مند شوند و ارتباطات خود را در جهت تطبیق با انواع دیگر شخصیتها ، اصلاح نمایند.

 

تحسین  وقدردانی . به منظور ارزیابی عملکرد دیگران ،  دستیابی به احساس کمال ، اعتماد به نفس و عزت نفس و افزایش میزان بهره وری افراد ، تحسین و قدر دانی امری ضروری است. بگذاريد دیگران بدانند که از تلاشها یا دستاوردهایشان قدردانی میکنید. تحسین اگر  به همراه اقدامی خاص یا نسبت دادن صفت یا خصوصیتی ویژه باشد ، موثرتر خواهد بود.

 

سعی کنید طی یک هفته  به  نکاتی که در بالا ذکر شده است ، عمل کنید. به زودی زود متوجه تغییرات مثبتی  در پیشرفت روابط شغلی خود خواهید شد.

 

 


زهره